سفارش تبلیغ
صبا ویژن

shik-shad-mazhabi

ساقیا آمدن عید مبارک بادت

تبریک فرارسیدن سال 1389


نوشته شده در سه شنبه 88/12/25ساعت 10:52 صبح توسط اعظم هدایتی نظرات ( ) |

هر سال شور و شوق زنده شدن طبیعت و رسیدن بهار به ما انگیزه میده برای جشن نوروزآماده بشیم . یکی از کارهای جالب رسم قشنگ تخم مرغ رنگ کردنه تخم‌مرغ نماد زندگی و باروری و زایندگیه و علتش برای قرار گرفتن در هفت‌سین همینه.

برای اینکه بشه از زیبایی تخم‌مرغها مدت بیشتری لذت برد بدون اینکه فاسد بشن و بو بگیرن، بهتره اونها رو نپزیم، بلکه خالیشون کنیم.برای این کار،تخم‌مرغها رو در ظرفی میگذاریم و به نسبت هر یک لیتر آب یک قاشق سرکه اضافه میکنیم و میگذاریم نیم‌ساعت توی آب بمونند، بعد اونها رو با آب گرم میشوییم. بالا و پایین تخم مرغ یک سوراخ ریز با سوزن ایجاد میکنیم و بعد سوراخ رو با نوک تیز یک سیخ چوبی نازک کباب آهسته و به دقت تمام گشاد میکنیم تا یک سوراخ بزرگتر، به اندازهء سر یک سنجاق به وجود بیاد (بهتره که نوک سیخ رو آهسته توی سوراخ سوزن چرخونده بشه که یواش یواش لبه‌های سوراخ خرد بشن و گشاد بشه). بعد تخم مرغ رو بالای یک کاسه میگیریم و لبهام رو روی یکی از سوراخها قرار داده از سوراخ یک طرفش با قدرت تمام فوت میکنیم. در حالت ایده‌آل محتوای تخم‌مرغ از سوراخ دیگه بیرون میزنه و توی کاسه‌ای که زیرشه میریزه. داخل تخم‌مرغها رو از طریق همون سوراخهای ریز با آب گرم میشوییم تا باقیموندهء زرده و سفیده بیرون بیاد و میگذاریم شب تا صبح خشک بشن.

برای رنگ کردن تخم‌مرغها بهتره که یه پایه داشته باشیم که تخم‌مرغ روش بمونه و تزئین روش که معمولاً برای خشک شدن به وقت احتیاج داره به انگشتها مالیده و خراب نشه. پایه‌های مخصوص پلاستیکی رو شاید بشه از فروشگاه یا خرازی خرید اما اگر نشد میتونید با همون سیخهای چوبی نازک مخصوص کباب خیلی راحت یک پایه درست کنید:

?) سیخ رو از توی یک شانهء مقوایی تخم‌مرغ رد کنید.
?) سیخ رو تا نیمه در یک ورقه از چوب‌پنبهء فروکنید .اگر چوب‌پنبه دم دستتون نیست، یه کش لاستیکی رو چند بار دور سیخ بپیچید تا محکم بشه. اگر کش هم دم دست نبود هر چیزی که بشه سیخ رو توش فروکرد و روی سیخ بمونه و سرنخوره مناسبه، مثلاً یک گلوله از خمیر رنگی مخصوص بازی بچه‌ها، یک تیکه نون باگت، شمع و غیره.
?) سیخ رو از سوراخهای تخم‌مرغ خالی‌شده رد کنید. به چوب‌پنبه (یا هر چیز مشابه) گیر میکنه و روی سیخ میمونه. حالا میشه بدون دست زدن به تخم‌مرغ تزئینش کرد. بعد از رنگ کردن تخم‌مرغ سیخ رو توی سوراخی که در شونهء تخم‌مرغ ایجاد کرده‌اید فرو میکنید که مثل یک پایه بایسته و رنگ در همون حالت خشک بشه.

حالا موقع تزئین تخم‌مرغه. روشهای مختلفی برای تزئینش وجود داره

1)قدیم ها تخم مرغ ها را بااستفاده از رنگ های طبیعی مانند پوست پیازُ یا لبو و یا دانه های رنگی رنگ می کرده اند

2) یکی دیگر از تکنیک ها تکنیک استفاده از رنگ و اسفنج است رنگ را روی اسفنج می زنیم سپس اسفنج را بر روی تخم مرغ می گذاریم و بر می داریم تا ردی از ان بر جا بماند ( اسفنج را نمی کشیم)

3) تکنیک رنگ پرانیدن به وسیله مسواک یا با نقاشی

4) روی تخم مرغها نخ یا روبان و یا عکس برگردون ستاره ایی می چسبونید درون رنگ فرو می کنید و بهد از این که خشک شد روبان ها را باز می کنید

5) یه تزیین فوق العاده ساده خصوصا برای بچه ها استفاده ار کاموا و مقوا که اون ها رو به شکل چشم و بینی بریده باشید

6) با ماژیک ضدآب طرح مورد نظر رو روی تخم‌مرغ نقاشی و بعد طبق میل و سلیقه با آبرنگ یا ماژیک رنگ‌آمیزی کنید. رنگ که خشک شد از فاصلهء ?? سانتیمتر اسپری لاک مو روی تخم‌مرغ بپاشید.

7). تخم مرغ رو با رنگ مخصوص یکدست رنگ‌آمیزی کنید (روش استفاده از رنگ مخصوص تخم‌مرغ روی پاکت نوشته شده. معمولاً هر رنگ یک قرص داره که در آب حل میشه و تخم‌مرغ توش انداخته میشه و میمونه تا رنگ بگیره). بعد توی یک بشقاب ماسه یا اکلیل بریزید. با چسب مایع روی تخم‌مرغ نقطه یا خط بکشید و تخم‌مرغ رو توی ماسه یا اکلیل بغلتونید. در آخر اسپری لاک مو روی تخم‌مرغ بپاشید.

8) با چسبوندن مواد مختلف روی تخم‌مرغ میشه راحت تزئینش کرد. مثلاً:

الف) از کاغذ کشی رنگین چند نوار با پهنای متفاوت ببرید و در چند لایه روی تخم‌مرغ بچسبونید، جوری که قسمتهایی از نوارهای تحتانی از زیر لبه‌های فوقانی با رنگ‌های متفاوت معلوم باشند.


ب) تخم‌مرغ رو یکدست رنگ کنید و بعد طبق سلیقهء خودتون روش پولک و منجوق بچسبونید.

پ) روبان و نوارمغزی روی تخم‌مرغ رنگ‌شده بچسبونید.
ت) اگر مجله یا بروشور باطله با عکسهای رنگی دم دست دارید که روی کاغذ براق چاپ شده (ترجیحاً کاغذش جوری باشه که وقتی پاره میکنید لبه‌هاش اونجایی که کاغذ جرخورده سفید باشه) عکسها رو به تکه‌های کوچیک اندازهء ناخن شصت پاره کنید و لایه لایه روی تخم‌مرغ بچسبونید تا سطحش کاملاً پوشیده بشه. بعد از خشک شدن چسب روی تخم‌مرغ اسپری لاک مو بپاشید.
ث) گلهای رومیزی گلدار توری کهنه و به‌دردنخور را با قیچی به دقت جدا کنید و روی تخم‌مرغ رنگ‌شده بچسبونید.


ج) یک تخم‌مرغ رو یکدست رنگ کنید و بعد پوستش رو خرد کنید. تخم‌مرغ دوم رو با رنگ متفاوتی رنگ کنید و وقتی خشک شد، خرده‌های پوست تخم‌مرغ اولی رو به دلخواه روش بچسبونید. چسب که خشک شد اسپری لاک مو روی تخم‌مرغ بپاشید.

 

9) تخم مرغ رو یکدست رنگ کنید و بگذارید خشک بشه، یا سفید بگذارید. یک شمع روشن کنید و با قطره‌های موم مایع روی تخم‌مرغ به سلیقهء خودتون نقطه بگذارید و خط بندازید و یا طرحهای انتزاعی ایجاد کنید. تخم مرغ رو با یک رنگ متفاوت دوباره رنگ کنید (ترجیحاً تیره‌تر از رنگ اولی. اگر رنگ دوم خیلی متفاوته، مثلاً اگه اولی زرده و دومی آبی و مخلوط شدنشون باعث میشه که رنگ سبز به دست بیاد، اما شما آبی میخواین، بهتره تخم‌مرغ رو چند دقیقه در آب و سرکه بگذارید تا رنگ اول پاک بشه). خشک که شد، با فندک با دقت و احتیاط لکه‌های شمع رو آب کنید (مواظب باشید که تخم‌مرغ سیاه نشه). مومهای آب‌شده رو با دستمال تمیز کنید. روی تخم‌مرغ طرح لکه‌های شمع به یک رنگ روی زمینه‌ای با رنگ متفاوت ظاهر میشه. در آخر اسپری لاک مو روی تخم‌مرغ بپاشید.

10) با لاک ناخن میشه طرحهای زیبایی روی تخم‌مرغ کشید که به دلیل براق بودن رنگ لاک ناخن جلوهء متفاوتی پیدا میکنند. برای نقاشی از قلم‌موی خود لاک استفاده نکنید، چون به درد این کار نمیخوره. قلم‌موی نقاشی که نوکش باریکه خیلی بهتره. قبل از عوض کردن رنگ قلم‌مو رو با استون پاک کنید.

11) مداد شمعی به رنگهای مختلف رو روی شعلهء یک شمع نرم کنید تا آب بشه و سطح تخم‌مرغ رو با لکه‌های رنگین مدادشمعی بپوشونید. تخم‌مرغی رو که روی سیخ محکم شده روی شعلهء شمع بگیرید و مرتب بچرخونید تا رنگها قاطی بشن و طرح مرمری روی تخم‌مرغ ایجاد بشه. حواستون باشه که وسط کار چرخوندن رو متوقف نکنید وگرنه همهء شمعها میریزه پایین. مدت زیادی تخم‌مرغ رو روی شعله نگه ندارید و نزدیکش نکنید که دوده بگیره. طرح موردنظر که ایجاد شد، باز چند دقیقه‌ای تخم‌مرغ رو در حال سرد شدن بچرخونید. بعد بگذاریدش خشک بشه و در آخر اسپری لاک مو روش بپاشید.

12) تخم‌مرغها رو یکدست رنگ کنید. کمی که خشک شدند، اونها رو در دستمال مچاله‌ای بگذارید و بغلتونید تا قسمتهایی از رنگ پاک بشه و به این ترتیب روی تخم‌مرغها طرح ایجاد کنید

13) یک کار بامزهء دیگه هم میشه با تخم‌مرغ کرد: تخم‌مرغ رو بپزید و در صورت تمایل رنگ و تزئین کنید. بعد سرش رو به دقت با چاقوی تیز ببرید، طوری که خرد نشه. زرده و سفیده رو با احتیاط با یک قاشق چایخوری خالی کنید. بعد توی پوست رو بشورید و با پنبه پر کنید. پنبه رو خیس کنید و روش تخم ترتیزک یا ارزن و امثالهم بپاشید و گلدون جدیدتون رو توی یک جاتخم‌مرغی خوشگل قرار بدید. هر روز چند بار به تخمها آب بدید. نباید در آب شناور باشند اما پنبه باید همیشه مرطوب باشه. حدود پنج شیش روز بعد در حدی سبز میشن که برگهاشون یواش یواش بیرون بیان. اینجوری هر دو رسم نوروزی تزئین تخم‌مرغ و سبزه سبز کردن رو در یک قدم به جا آورده‌اید!


نوشته شده در شنبه 88/12/22ساعت 10:23 صبح توسط اعظم هدایتی نظرات ( ) |

میلاد فرخنده خاتم الانبیاء ،اشرف الاوصیاء، ختم المرسلین ، حبیب اله العالمین ،
طبیب قلوب المومینین ، حضرت ابوالقاسم ، محمد مصطفی صلوات الله علیه
و آله و میلاد خجسته ششمین شمس کهکشان امامت وگل بوستان لایت،
صادق آله طاها ، امام جعفر صادق علیه السلام بر شیفتگان خاندان
عصمت و طهارت علیهم السلام مبارک باد


نوشته شده در چهارشنبه 88/12/12ساعت 11:28 صبح توسط اعظم هدایتی نظرات ( ) |

فضیلت کسب حلال

اَلعِبادَةُ سَبْعَةُ اَجْزاءٍ، اَفْضَلُها طَلَبُ الحَلالِ؛

عبادت هفت جزء دارد که با فضیلت ترین آن کسب حلال است.

برترین نوع جهاد

اَفْضَلُ جَهادِ اُمَّتی اِنْتظارُ الفَرَجِ؛

برترین جهاد امت من منتظر فرج بودن است.

اهمیت حسن خلق

اَفْضَلُکُم اِیمانا اَحْسَنُکُمْ اَخْلاقا؛

با فضیلت ترین شما از نظر ایمان خوش اخلاق ترینِ شماست.

اثر حسن خلق

حُسْنُ الْخُلْقِ وَ یُثْبِتُ المَوَدَّةَ؛

اخلاق نیکو دوستی را پایدار می سازد.

ذم عمل بدون علم

مَنْ عَمِلَ عَلی غَیْرِ عِلْمٍ کانَ ما یُفْسِدُ اَکْثَر مِمّا یُصْلِحُ؛

کسی که بدون آگاهی اقدام به کاری کند، زیان و خراب کاری اش از اصلاحش بیشتر خواهد بود.

توصیه به کارهای خیر

لا تَعْمَلُ شَیْئا مِنْ الخَیْرِ رِئاءا وَ لا تَدَعَهُ حَیاءا؛

هیچ کار خیری را از روی ریا انجام نده و هرگز به بهانه شرم و حیا کار خیری را ترک مکن.

زهد چیست؟

الزُّهْدُ فِی الدُّنیا قَصْرُ الاَمَلِ وَ شُکْرُ کُلّ نِعْمَةٍ وَالوَرَعُ عَنْ کُلِّ ما حَرَّمَ اللّهُ؛

زهد در دنیا عبارت است از کوتاه کردن آرزوها و سپاس گزاردن در برابر همه نعمت ها و پرهیز کردن از تمام آنچه خداوند حرام کرده است.

فضیلت بی نیازی

نِعْمَ العُونُ عَلی تَقْویَ اللّهِ الغِنی؛

دارایی و بی نیازی چه کمک کار خوبی است برای پارسایی.

فضیلت احترام به پدر و مادر

نَظَرُ الوَلَد اِلی والِدَیْه حُبّا لَهُما عِبادَةٌ؛

نگاه کردن فرزند به چهره پدر و مادر از روی محبت عبادت است.

ذم غضب

اَلغَضَبُ یُفْسِدُ الایمانَ کَما یُفْسِدُ الخِلَّ العَسَلَ؛

خشم ایمان را تباه می کند همان گونه که سرکه عسل را فاسد می سازد.

سرنوشت عالم بی عمل

مَنْ تَعَلَّمَ العِلْمَ وَ لَمْ یَعْمَلْ بِما فِیهِ حَشَرَهُ اللّهُ یَوْمَ الِقیامَةِ اَعْمی؛

کسی که دانش بیاموزد ولی به آن عمل نکند، خداوند در روز قیامت او را نابینا محشور می کند.


نوشته شده در چهارشنبه 88/12/12ساعت 11:25 صبح توسط اعظم هدایتی نظرات ( ) |

دوباره با دل من نرد عشق می بازی


خراب چشم توام تا نظر بیاندازی


تو پا به سر همه شوری حرارتی نوری


برای اوج گرفتن تو بال پروازی


مجال از تو سرودن برای من تنگ است


تو نبض پنجره ای تو خدای اعجازی


هنوز پشت نگاهت سپیده می خندد


بیا که روز ترین روز را بیاغازی


چه خوب می شناسمت ای روح سبز بارانی


کویر زندگیم را بهشت می سازی


نوشته شده در دوشنبه 88/12/10ساعت 9:12 صبح توسط اعظم هدایتی نظرات ( ) |

   1   2   3      >
قالب جدید وبلاگ پیجک دات نت

کد بارش قلب


انواع کد های جدید جاوا تغییر شکل موس