سفارش تبلیغ
صبا ویژن

shik-shad-mazhabi

با توجه به اینکه عامل مهم بسیاری از امراض عدم نظافت دندان با مسواک و خلال است مقررات اسلام در این قسمت ، بسیار جالب توجه است .
پیامبر اکرم (ص ) مى فرماید:
ان الاسنان و هى جوهرة صافیة یتلوث بصحبة مضغ الطعام فیغیربها رائحة الفم و یتولد منها الفساد فى الدماغ . فاذا استاک زال عنها الفساد و عادت الى اصلها.

دندانها که صاف و زیبایند واسطه جویدن غذا کثیف و آلوده مى شوند و کم کم بوى دهان تغییر مى یابد و ایجاد فساد در قواى دماغیه مى نماید. وقتى که انسان مسواک نماید فساد از بین مى رود، و دندان دو مرتبه تمیز و پاکیزه مى گردد.
و نیز مى فرماید:
تخللوا فانها من النظافة ، و النظافة من الایمان ، و الایمان مع صاحبه فى الجنة

دندانهاى خود را خلال کنید، زیرا خلال کردن جزء نظافت است و نظافت از ایمان است و شخص با ایمان داخل بهشت مى شود.

امام حسین (ع ) چنین میفرمود:
کان امیرالمومنین یامرنا. اذا تخللنا ان لا نشرب الماء حتى نمضمض ثلاثا

پدر ما بما دستور مى داد بعد از خلال دندان ها، سه مرتبه آب را در دهان بگردانیم و بریزیم (مضمضه کنیم ) سپس آب بیاشامیم .
اسلام تا به این اندازه در بهداشت و نظافت دقت نموده که دستور مى دهد نباید ریزه هایى که در لابلاى دندانها مانده به همراه آب خورده شود، چون آنها در اثر ماندن در محیط گرم و مرطوب دهان ممکن است تواءم با میکروبهایى شده باشند و به وسیله آشامیدن آب ، داخل جهاز هاضمه گردند و موجب بیمارى شوند.
پیامبر گرامى اسلام براى وادار کردن همه مردم به نظافت دندان و دهان مى فرمودند:
ان من حق الضیف ان یعدله خلالا

یکى از حقوق که مهمان به گردن میزبان دارد اینست که میزبان براى او چوب خلال را در وقت غذا خوردن آماده کند.
توجه اسلام به جزئیات بهداشتى تا این حد بوده که به ما اجازه نداده با هر چیز یا با هر چوبى خلال کنیم . در یک روایت آمده که خلال کردن با هر چیزى موجب فقر است .

بعضى بمحض اینکه غذا خوردند از هر سیخ و خاشاکى که کنار دستشان باشد استفاده مى کنند حتى گاهى دیده مى شود براى این کار از نوک سوزن هم مدد مى گیرند. اسلام به چنین مردمان غیر منظمى مى گوید این کار شما سبب فقر است .
امام هشتم (ع ) در روایت دیگر مى گوید:
لا تخللو بعود الرمان و لا بقضیب الریحان فانهما یحرکان عرق الجذام

با چوب درخت انار و شاخه هاى ریحان خلال نکنید زیرا این هر دو سبب تحریک رگ جذام اند.
ارتباط خلال نمودن با این چوبها و بیمارى جذام با پیشرفت بیشتر علم در زمانهاى آینده روشن خواهد شد. پیشوایان بزرگ اسلام در مورد مسواک ، بیش از خلال اهمیت داده اند پیامبر مى فرمودند:
لو لا ان اشق على امتى لامرتهم بالسواک مع کل صلوة

اگر براى مردم دشوار نبود در هر نماز، مسواک کردن را واجب میکردم و نیز آنحضرت فرمودند:
رکعتین بسواک احب الى الله عزوجل من سبعین رکعة بغیر سواک

دو رکعت نماز که بعد از شستن و مسواک نمودن دندان خوانده شود از هفتاد رکعت بدون مسواک بهتر است .
و امام صادق (ع ) مى فرماید:
((فى السواک اثنتى عشرة خصلة ، هو من السنة و مطهرة للفم و مجلاة للبصر و یرضى الرحمن . و یبض الاسنان و یذهب بالحفر. و یشد اللثة و یشتهى الطعام و یذهب بالبلغم و یزید فى الحفظ و یضاعف الحسنات و تفرح به الملائکه ))

براى مسواک کردن نمودن دوازده فایده است : 1 - مسواک کردن پیروى از سنت پیامبر است . 2 - دهان را پاک مى نماید. 3 - سبب ازدیاد نور چشم است . 4 - باعث خشنودى خدا است . 5 - باعث سفید و زیبایى دندان است . 6 - از کرم خوردگى دندان جلوگیرى مى کند. 7 - لثه را محکم مى سازد. 8 - اشتها را زیاد مى نماید. 9 - بلغم را از بین مى برد. 10 - حافظه را تقویت مى نماید. 11 - حسنات انسان را در پیشگاه خدا زیاد مى کند. 12 - فرشتگان نیز خرسند مى شوند.


چنانکه قبلا اشاره نمودیم شاید منشاء هشتاد درصد بیماریهاى لثه و دندان ، مسواک نکردن و شستشو ندادن دندان است . به این حقیقت مسلم ، نبى گرامى اسلام (ص ) اشاره فرموده است :
((من استعمل الخضبتین امن من عذاب الکلبتین ))
هر کس خلال و مسواک نماید از ناراحتى کشیدن دندان (گار انبر پزشک ) در امان خواهد ماند.
چگونه مسواک کنیم ؟
بعضى خیال مى کنند مسواک را مى بایست بطور افقى روى دندانها کشید در صورتى که کاملا بر خلاف است .
((مسواک را از جانب گوشت دندان بطرف تاج آن ببرید یعنى : جهت و امتداد کشیدن مسواک در دندانهاى زیرین از پائین به بالا و در دندانهاى بالا از بالا به پائین خواهد بود عکس این حرکت خطرناک است چه خورده هاى غذا در این دندانها مى ماند و سبب عفونت مى شود. مسواک را باید چند باز از جلو دندانها به عقب و عکس از عقب دهان به جلو کشید به طوریکه تمام دندانها مسواک کشیده شود و آن سطحى که به سوى دهان است نیز باید مسواک کشید.))

((استاکوا عرضا و لا تستاکوا طولا))(99)
دندآنهارا از طرف عرض (عمودى ) مسواک نمائید به از جهت طول (افقى ).
چوب مسواک
مسواک باید نرم و خوشبو و ضمنا با استقامت و با دوام باشد. در کشورهاى متمدن ، انواع و اقسام ساخته شده و در همه جا دیده مى شود.
اسلام در مورد چوب مسواک بهترین مسواکها را معرفى مى کند. یعنى مسواکى که کاملا طبیعى است و مزایاى یک مسواک خوب را در بر دارد.
عن الرضا(ع ):
ان اجود ما استکت به لیف الا راک فانه یجلو الاسنان و یطیب النکهة و یشد اللثة و یسمنها. و هو نافع من الحفر اذا کان باعتدال

امام هشتم (ع ) مى فرماید:
بهترین چوبهاى مسواک چوب درخت اراک  است ، زیرا این چوب دندانها را جلا مى دهد و دهان را خوشبو مى کند و لثه ها را محکم کرده و نیز از کرم خوردگى جلوگیرى مى نماید. و این فوائد در صورتى است که مسواک کردن با اعتدال و میانه روى همراه باشد.
زیاد هم مسواک نکنیم !
همانطوریکه در هر کار باید اعتدال را مراعات کنیم درباره مسواک کردن نیز باید از این قاعده و دستور پیروى نمائیم . زیاده روى در مسواک و دائما مزاحم لثه و دندان شدن ، کار صحیحى نیست .
عن الرضا(ع ):
((الاکثار منه یرق الاسنان ، و یزعزعها و یضعف اصولها)
امام هشتم مى فرمود: زیاده روى در مسواک کردن باعث صدمه میناى دندان و سست شدن ریشه هاى آن است .
شیرینى ها و فساد دندان
خوردن چیزهاى چسبنده و شیرین ، دشمنى فوق العاده با میناى دندان دارد زیرا دندان داراى حفره ها و به اصطلاح دست اندازه ایى است ، و ماندن شیرینى در آن حفره ها سبب پوسیدگى دندان مى شود ولى از آنجا که نمى توان شیرینى را ترک گفت زیرا مواد قندى یکى از مواد لازم براى بدن ما است باید تدبیرى به کار برد تا هم از شیرینى استفاده نمائیم و هم دندان فاسد نشود.
براى نجات از فساد که از ناحیه خوردن شیرینى به وجود مى آید امام هشتم دستورى فرموده اند که در ذیل مى خوانید.
آن حضرت در رساله المذهبه مى فرماید:
((من اراد ان لا یفسد اسنانه فلا یاکال حلوا الا بعد کسرة خبز))

هر کسى مایل است دندانهایش سالم بماند شیرینى را بعد از خوردن مقدارى نان صرف کند. زیرا نان در دهان خمیر مى شود. و این خمیر گودالها و حفره هاى مینا را پر مى کند و به این صورت شیرینى هیچ گونه تاءثیر سوئى بر روى دندان نخواهد گذاشت .
یکى از هوسهاى مضرى که زیان فوق العاده به سلامت و استحکام دندان وارد مى سازد

اگر شما از شیرینى میوه ها و آب میوه ها که بروى دندان شما مى ماند مى ترسید و به این وسیله از نوشیدن آب میوه و لیمو ترش خود دارى مى کنید مى توانید براى بر طرف کردن اثر آب میوه از روى میناى دندانها پس از مصرف آن دهان را با آب ساده بشوئید))(

آنچه در این باره از امام رضا(ع ) نوشتیم ، جویدن کمى نان قبل از خوردن شیرینى بود و آنچه امروزه دستور میدهند، شستن دندان با آب بعد از خوردن شیرینى است البته بین این دو دستور فرق بسیار است ، زیرا بعد از خوردن شیرینى و نفوذ آنها در حفرهاى دندان ، آب خالص مشکل است بتواند آنها را کاملا زایل سازد، و جلو نفوذ شیرینى ها را بگیرد در صورتیکه اگر خمیر نان ، روى حفره ها را قبل از خوردن شیرینى بگیرد، شیرینى ها هیچگونه اثر سوئى روى دندان نخواهد گذاشت .


نوشته شده در دوشنبه 89/1/30ساعت 12:35 عصر توسط اعظم هدایتی نظرات ( ) |

از شکست نهراسید!

از سقوط نهراسید!

شکست‌های پی‌درپی نشانه‌ی زنده بودن و پویایی شماست.

تنها در گورستان است که هیچ‌کس شکست نمی‌خورد.

شکست، پیش‌نیاز پیروزی است .

از تنه‌ی درختی که می‌شکند و سقوط می‌کند، شاخه‌های متعددی سر برمی‌آورد و هر کدام به درختی شکوهمند بدل می‌شوند.

بدون شک، شکست درخت، سبب رشد و موفقیت و زیاد شدن آن است.

اما:

درختی که شکست، هرگز گریه نمی‌کند، افسرده نمی‌شود و به در و دیوار لعنت نمی‌فرستد.

بلکه آرام و صبور می‌ماند تا جوانه بزند.

و این‌بار سبزتر، وسیع‌تر و پرثمرتر به‌ آسمان می‌رود!

آهای شکست‌خوردگان! بپاخیزید.

به گمان خویشتن، اگر شکست خورده‌اید،

مثل تنه‌ی درخت، فقط آرام و خون‌سرد باشید تا دوباره جوانه بزنید، سبز شوید و به آسمان بروید!

سبزتر، جوان‌تر و وسیع‌تر!

از سقوط نهراسید.

از شکست نهراسید!

شکست و سقوط، پیش‌نیاز سرسبزی و آسمانی شدن است!


نوشته شده در یکشنبه 89/1/29ساعت 1:1 عصر توسط اعظم هدایتی نظرات ( ) |

اگر شما هم جزء یکی از افرادی هستید که بیرون پریدن از رختخواب برایشان کار دشواری به نظر می رسد، تا کنون شده از خودتان بپرسید که دلیلش چیست؟ چرا فقط برای یک دقیقه بیشتر چرت زدن مکرراً روی زنگ ساعت می کوبید و نهایتاً هم باید چهار دست و پا از روی تخت پایین بیایید. آیا دلیل این امر آن است که شما به اندازه ی کافی استراحت نمی کنید و خوابتان به اندازه نیست؟ آیا پیش از رفتن به رختخواب غذاهای سنگین مصرف می کنید؟ آیا به اندازه کافی ورزش نمی کنید؟

شاید هم دلیلش این باشد که شما به اندازه ی کافی "انگیزه" برای زودتر بیدار شدن از رختخواب ندارید. شاید زندگی برایتان آنقدر هیجان انگیز و لذت بخش نیست که بخواهید از خواب بلند شده و روز خود را شروع کنید. برای یک لحظه هم که شده به این موضوع فکر کنید! آیا احساس می کنید که زندگی خسته کننده و بی ثمری را دنبال می کنید؟

اگر زندگی فعلی تان خوشحالتان نمی کند، همین حالا وارد عمل شوید و شرایط خود را تغییر دهید. شما یکبار بیشتر شانس زندگی کردن را ندارید، پس بهتر است از این فرصتی که در اختیارتان قرار گرفته به بهترین نحو استفاده کنید. کارهایی را انجام دهید که از آنها لذت می برید. به این فکر کنید که انجام آن کار چه شور و اشتیاقی را میتواند در وجود شما زنده کند و سپس با این تفکر به انجام آن کار اهتمام ورزید.

اگر بی میلی و تنبلی به شما اجازه نمی دهد که کاری را شروع کنید، و یا صرفاً با کمبود انگیزه ی کافی روبرو هستید، در این قسمت شیوه هایی را به شما معرفی میکنیم تا به واسطه ی آن بتوایند خودتان را در مسیر صحیح دست یابی به خواسته ها و نهایتاً رسیدن به موفقیت قرار دهید.

1- به این موضوع فکر کنید که با تنبلی و بی میلی فقط لذات بیشماری که می توانید در زندگی بدست آورید را از خود دریغ می کنید. چرا اجازه می دهید نعمت های شگفت انگیز زندگی از کنار شما بگذرند؟ از این دید به قضیه نگاه کنید: زندگی آنقدر کوتاه است که حیف است لحظات خود را در خواب سپری کنید. باید بلند شوید، دست به کار شده و از زندگی خود لذت ببرید. کاری را پیدا کنید که انجام آن به شما آرامش و اشتیاق میدهد. باید لحظه لحظه ی زندگی را برای خود لذت بخش سازید.

2- حالا که متوجه شدید که چه کارهایی که نمی توانید انجام دهید، انجام آنها را به صورت یک هدف در ذهن خود در بیاورید و صبح ها به آنها فکر کرده و برای عملی کردنشان خودتان را وادار کنید که راس ساعت مقرر از رختخواب بیرون بیایید. انجام چنین کاری به صورت روتین ذهن شما را برنامه ریزی می کند و به مرور زمان این توانایی را پیدا می کنید که به محض اینکه ساعت زنگ زد فوراً از جا بلند شوید. وقتی صدای زنگ ساعت را قطع کردید با خود عباراتی از این قبیل را تکرار کنید: "امروز بهترین روز زندگی من خواهد بود و من قصد دارد بیشترین استفاده را از زمان خود ببرم." سپس با اعتماد به نفس کامل از رختخواب بیرون آمده، قدم بر روی زمین بگذارید، به عضلات خود کشش دهید و سر را بلند نموده و مستقیماً به زیر دوش بروید.

3- در حالیکه دوش می گیرید و با صدای بلند آهنگ مورد علاقه تان را می خوانید، برای روز خود برنامه ریزی کنید. (البته اگر تا آن لحظه برنامه هایتان را هماهنگ نکرده اید). تمایل دارید امروز چه کارهایی را انجام دهید؟ چه کار پر اهمیتی وجود دارد که شما باید آن را انجام دهید؟ کارهایتان را اولویت بندی کنید و ببیند چه کاری را باید زودتر انجام دهید و چه کارهایی را می توانید به زمان دیگری موکول کنید؛ اما نکته ی قابل توجه: سعی کنید ابتدا کارهایی را برای انجام دادن انتخاب کنید که لذت بیشتری به شما میدهند و بعد با انرژی زیاد به سراغ کارهای دیگر بروید.

4- همین طور که روز شما به جلو پیش می رود به ترتیب کارهایی که باید انجام میدادید را مرور کرده و به خودتان قول بدهید که تا پایان روز کلیه ی آنها را انجام دهید. شاید 1 کار باشد، شاید هم 3 -4 کار مختلف، به هر حال فرقی نمی کند. هدف اصلی شما در ابتدای راه این است که یاد بگیرید کارها را انجام دهید و آنها را به پایان برسانید. فقط باید عمل کنید و کارها را انجام دهید. با تمرکز کردن بر روی کارهایی که می بایست در طول روز انجام دهید، عادت چرت زدن نیز از بین خواهد رفت.



زمانیکه میل باطنی شما به انجام کارهای متفاوت افزایش پیدا کند، به چیزهایی میرسید که در گذشته خواب آنها را هم نمی دید. این امر روحیه و انرژی بسیار زیادی را در وجود شما ایجاد می کند. اصلاً تعجبی ندارد که پس از چند روز، زنگ ساعت را چند دقیقه زودتر می گذارید و آخر هفته هایی را که فقط در رختخواب سپری می شد، مفید تر سپری خواهد شد. شما خودتان به صورت خودکار صبح ها زودتر از خواب بیدار می شوید تا به همه ی برنامه هایی که در ذهن دارید برسید.

همانطور که در بالا مشاهده کردید، اولین گام برای داشتن یک زندگی رضایت بخش این است که به محض اینکه ساعت زنگ می زند، از رختخواب بلند شوید. از این طریق حس مسئولیت پذیری شما نیز تا چند برابر افزایش پیدا خواهد کرد. فکر نمی کنم تمایلی داشته باشید که تمام روز خود را در رختواب سپری کرده و به گذر عمر خود چشم بدوزید و به کارهایی که می توانستید انجام دهید و ندادید غبطه بخورید.

سعی کنید مسئولیت پذیر تر باشید تا بتوانید بیشتر از زندگی لذت ببرید. به این مطلب فکر کنید که اگر به طور روزانه تنها 20 دقیقه بیشتر برای بهبود زندگی خود قدم بردارید، آنوقت نتیجه کار پس از 1 سال یا حتی 6 ماه چه می شود؟

همین حالا برای تجربه ی یک زندگی بهتر دست به کار شوید.
نوشته شده در شنبه 89/1/28ساعت 9:51 صبح توسط اعظم هدایتی نظرات ( ) |

گفت دانایی که گرگی خیره سر

هست پنهان در نهاد هر بشر

لا جرم جاریست پیکاری سترگ

روز و شب مابین این انسان و گرگ

زور بازو چاره ی این گرگ نیست

صاحب اندیشه داند چاره چیست

ای بسا انسان رنجور و پریش

سخت پیچیده گلوی گرگ خویش

وی بسا زور آفرین مرد دلیر

هست در چنگال گرگ خود اسیر

هر که گرگش را دراندازد به خاک

رفته رفته میشود انسان پاک

آنکه با گرگش مدارا می کند

خلق و خوی گرگ پیدا می کند

در جوانی جان گرگت را بگیر

وای اگر این گرگ گردد با تو پیر

روز پیری گر که باشی همچو شیر

ناتوانی در مصاف گرگ پیر

مردمان گر یکدگر را می درند

گرگ هاشان رهنما و رهبرند

اینکه انسان هست اینسان دردمند

گرگها فرمانروایی می کنند

آن ستمکاران که با هم محرمند

گرگهاشان آشنایان همند

"گرگها همراه و انسانها غریب

با که باید گفت این حال عجیب


نوشته شده در پنج شنبه 89/1/26ساعت 5:2 عصر توسط اعظم هدایتی نظرات ( ) |

برای آن‌ها که عشق می‌وزند زمان را آغاز و پایانی نیست

گذشت زمان بر آن‌ها که منتظر می‌مانند بسیار کند، بر آن‌ها که می‌هراسند بسیار تند، بر آن‌ها که زانوی غم در بغل می‌گیرند بسیار طولانی و بر آن‌ها که به سرخوشی می‌گذرانند بسیار کوتاه است. اما بر آن‌ها که عشق می‌وزند، زمان را آغاز و پایانی نیست.
-آنکه می‌تواند؛ انجام می‌دهد؛ آنکه نمی‌تواند؛ انتقاد می‌کند.

-مصمم به نیک‌بختی باش، نیک‌بخت می‌شوی.

- بیشتر کسانی موفق شده‌اند که کمتر تعریف شنیده‌اند.
-خوش‌بین باشید، اما خوش بین دیر باور...
-آزادی حقیقی آن نیست که هرچه میل داریم انجام بدهیم، بلکه آن است که آنچه را که حق داریم انجام دهیم. 
- هرگز در مسیر پیموده شده گام برندارید، زیرا این راه تنها به همان جایی می‌رسد که دیگران رسیده‌اند. 
- در هر سرنوشتی، رازی مهم فرو نهفته است. کلید آینده، رشد مداوم شخصی و حرفه‌ای شماست.

خبرگزاری ایسنا

نوشته شده در چهارشنبه 89/1/25ساعت 9:50 صبح توسط اعظم هدایتی نظرات ( ) |

   1   2      >
قالب جدید وبلاگ پیجک دات نت

کد بارش قلب


انواع کد های جدید جاوا تغییر شکل موس