سفارش تبلیغ
صبا ویژن

shik-shad-mazhabi

با توجه به اینکه عامل مهم بسیاری از امراض عدم نظافت دندان با مسواک و خلال است مقررات اسلام در این قسمت ، بسیار جالب توجه است .
پیامبر اکرم (ص ) مى فرماید:
ان الاسنان و هى جوهرة صافیة یتلوث بصحبة مضغ الطعام فیغیربها رائحة الفم و یتولد منها الفساد فى الدماغ . فاذا استاک زال عنها الفساد و عادت الى اصلها.

دندانها که صاف و زیبایند واسطه جویدن غذا کثیف و آلوده مى شوند و کم کم بوى دهان تغییر مى یابد و ایجاد فساد در قواى دماغیه مى نماید. وقتى که انسان مسواک نماید فساد از بین مى رود، و دندان دو مرتبه تمیز و پاکیزه مى گردد.
و نیز مى فرماید:
تخللوا فانها من النظافة ، و النظافة من الایمان ، و الایمان مع صاحبه فى الجنة

دندانهاى خود را خلال کنید، زیرا خلال کردن جزء نظافت است و نظافت از ایمان است و شخص با ایمان داخل بهشت مى شود.

امام حسین (ع ) چنین میفرمود:
کان امیرالمومنین یامرنا. اذا تخللنا ان لا نشرب الماء حتى نمضمض ثلاثا

پدر ما بما دستور مى داد بعد از خلال دندان ها، سه مرتبه آب را در دهان بگردانیم و بریزیم (مضمضه کنیم ) سپس آب بیاشامیم .
اسلام تا به این اندازه در بهداشت و نظافت دقت نموده که دستور مى دهد نباید ریزه هایى که در لابلاى دندانها مانده به همراه آب خورده شود، چون آنها در اثر ماندن در محیط گرم و مرطوب دهان ممکن است تواءم با میکروبهایى شده باشند و به وسیله آشامیدن آب ، داخل جهاز هاضمه گردند و موجب بیمارى شوند.
پیامبر گرامى اسلام براى وادار کردن همه مردم به نظافت دندان و دهان مى فرمودند:
ان من حق الضیف ان یعدله خلالا

یکى از حقوق که مهمان به گردن میزبان دارد اینست که میزبان براى او چوب خلال را در وقت غذا خوردن آماده کند.
توجه اسلام به جزئیات بهداشتى تا این حد بوده که به ما اجازه نداده با هر چیز یا با هر چوبى خلال کنیم . در یک روایت آمده که خلال کردن با هر چیزى موجب فقر است .

بعضى بمحض اینکه غذا خوردند از هر سیخ و خاشاکى که کنار دستشان باشد استفاده مى کنند حتى گاهى دیده مى شود براى این کار از نوک سوزن هم مدد مى گیرند. اسلام به چنین مردمان غیر منظمى مى گوید این کار شما سبب فقر است .
امام هشتم (ع ) در روایت دیگر مى گوید:
لا تخللو بعود الرمان و لا بقضیب الریحان فانهما یحرکان عرق الجذام

با چوب درخت انار و شاخه هاى ریحان خلال نکنید زیرا این هر دو سبب تحریک رگ جذام اند.
ارتباط خلال نمودن با این چوبها و بیمارى جذام با پیشرفت بیشتر علم در زمانهاى آینده روشن خواهد شد. پیشوایان بزرگ اسلام در مورد مسواک ، بیش از خلال اهمیت داده اند پیامبر مى فرمودند:
لو لا ان اشق على امتى لامرتهم بالسواک مع کل صلوة

اگر براى مردم دشوار نبود در هر نماز، مسواک کردن را واجب میکردم و نیز آنحضرت فرمودند:
رکعتین بسواک احب الى الله عزوجل من سبعین رکعة بغیر سواک

دو رکعت نماز که بعد از شستن و مسواک نمودن دندان خوانده شود از هفتاد رکعت بدون مسواک بهتر است .
و امام صادق (ع ) مى فرماید:
((فى السواک اثنتى عشرة خصلة ، هو من السنة و مطهرة للفم و مجلاة للبصر و یرضى الرحمن . و یبض الاسنان و یذهب بالحفر. و یشد اللثة و یشتهى الطعام و یذهب بالبلغم و یزید فى الحفظ و یضاعف الحسنات و تفرح به الملائکه ))

براى مسواک کردن نمودن دوازده فایده است : 1 - مسواک کردن پیروى از سنت پیامبر است . 2 - دهان را پاک مى نماید. 3 - سبب ازدیاد نور چشم است . 4 - باعث خشنودى خدا است . 5 - باعث سفید و زیبایى دندان است . 6 - از کرم خوردگى دندان جلوگیرى مى کند. 7 - لثه را محکم مى سازد. 8 - اشتها را زیاد مى نماید. 9 - بلغم را از بین مى برد. 10 - حافظه را تقویت مى نماید. 11 - حسنات انسان را در پیشگاه خدا زیاد مى کند. 12 - فرشتگان نیز خرسند مى شوند.


چنانکه قبلا اشاره نمودیم شاید منشاء هشتاد درصد بیماریهاى لثه و دندان ، مسواک نکردن و شستشو ندادن دندان است . به این حقیقت مسلم ، نبى گرامى اسلام (ص ) اشاره فرموده است :
((من استعمل الخضبتین امن من عذاب الکلبتین ))
هر کس خلال و مسواک نماید از ناراحتى کشیدن دندان (گار انبر پزشک ) در امان خواهد ماند.
چگونه مسواک کنیم ؟
بعضى خیال مى کنند مسواک را مى بایست بطور افقى روى دندانها کشید در صورتى که کاملا بر خلاف است .
((مسواک را از جانب گوشت دندان بطرف تاج آن ببرید یعنى : جهت و امتداد کشیدن مسواک در دندانهاى زیرین از پائین به بالا و در دندانهاى بالا از بالا به پائین خواهد بود عکس این حرکت خطرناک است چه خورده هاى غذا در این دندانها مى ماند و سبب عفونت مى شود. مسواک را باید چند باز از جلو دندانها به عقب و عکس از عقب دهان به جلو کشید به طوریکه تمام دندانها مسواک کشیده شود و آن سطحى که به سوى دهان است نیز باید مسواک کشید.))

((استاکوا عرضا و لا تستاکوا طولا))(99)
دندآنهارا از طرف عرض (عمودى ) مسواک نمائید به از جهت طول (افقى ).
چوب مسواک
مسواک باید نرم و خوشبو و ضمنا با استقامت و با دوام باشد. در کشورهاى متمدن ، انواع و اقسام ساخته شده و در همه جا دیده مى شود.
اسلام در مورد چوب مسواک بهترین مسواکها را معرفى مى کند. یعنى مسواکى که کاملا طبیعى است و مزایاى یک مسواک خوب را در بر دارد.
عن الرضا(ع ):
ان اجود ما استکت به لیف الا راک فانه یجلو الاسنان و یطیب النکهة و یشد اللثة و یسمنها. و هو نافع من الحفر اذا کان باعتدال

امام هشتم (ع ) مى فرماید:
بهترین چوبهاى مسواک چوب درخت اراک  است ، زیرا این چوب دندانها را جلا مى دهد و دهان را خوشبو مى کند و لثه ها را محکم کرده و نیز از کرم خوردگى جلوگیرى مى نماید. و این فوائد در صورتى است که مسواک کردن با اعتدال و میانه روى همراه باشد.
زیاد هم مسواک نکنیم !
همانطوریکه در هر کار باید اعتدال را مراعات کنیم درباره مسواک کردن نیز باید از این قاعده و دستور پیروى نمائیم . زیاده روى در مسواک و دائما مزاحم لثه و دندان شدن ، کار صحیحى نیست .
عن الرضا(ع ):
((الاکثار منه یرق الاسنان ، و یزعزعها و یضعف اصولها)
امام هشتم مى فرمود: زیاده روى در مسواک کردن باعث صدمه میناى دندان و سست شدن ریشه هاى آن است .
شیرینى ها و فساد دندان
خوردن چیزهاى چسبنده و شیرین ، دشمنى فوق العاده با میناى دندان دارد زیرا دندان داراى حفره ها و به اصطلاح دست اندازه ایى است ، و ماندن شیرینى در آن حفره ها سبب پوسیدگى دندان مى شود ولى از آنجا که نمى توان شیرینى را ترک گفت زیرا مواد قندى یکى از مواد لازم براى بدن ما است باید تدبیرى به کار برد تا هم از شیرینى استفاده نمائیم و هم دندان فاسد نشود.
براى نجات از فساد که از ناحیه خوردن شیرینى به وجود مى آید امام هشتم دستورى فرموده اند که در ذیل مى خوانید.
آن حضرت در رساله المذهبه مى فرماید:
((من اراد ان لا یفسد اسنانه فلا یاکال حلوا الا بعد کسرة خبز))

هر کسى مایل است دندانهایش سالم بماند شیرینى را بعد از خوردن مقدارى نان صرف کند. زیرا نان در دهان خمیر مى شود. و این خمیر گودالها و حفره هاى مینا را پر مى کند و به این صورت شیرینى هیچ گونه تاءثیر سوئى بر روى دندان نخواهد گذاشت .
یکى از هوسهاى مضرى که زیان فوق العاده به سلامت و استحکام دندان وارد مى سازد

اگر شما از شیرینى میوه ها و آب میوه ها که بروى دندان شما مى ماند مى ترسید و به این وسیله از نوشیدن آب میوه و لیمو ترش خود دارى مى کنید مى توانید براى بر طرف کردن اثر آب میوه از روى میناى دندانها پس از مصرف آن دهان را با آب ساده بشوئید))(

آنچه در این باره از امام رضا(ع ) نوشتیم ، جویدن کمى نان قبل از خوردن شیرینى بود و آنچه امروزه دستور میدهند، شستن دندان با آب بعد از خوردن شیرینى است البته بین این دو دستور فرق بسیار است ، زیرا بعد از خوردن شیرینى و نفوذ آنها در حفرهاى دندان ، آب خالص مشکل است بتواند آنها را کاملا زایل سازد، و جلو نفوذ شیرینى ها را بگیرد در صورتیکه اگر خمیر نان ، روى حفره ها را قبل از خوردن شیرینى بگیرد، شیرینى ها هیچگونه اثر سوئى روى دندان نخواهد گذاشت .


نوشته شده در دوشنبه 89/1/30ساعت 12:35 عصر توسط اعظم هدایتی نظرات ( ) |

قالب جدید وبلاگ پیجک دات نت

کد بارش قلب


انواع کد های جدید جاوا تغییر شکل موس